Våra strövarbarn älskar att paddla. Om barnen fick bestämma så skulle vi bara ägna oss åt paddling. Paddling och inget annat.
Några nya barn har börjat i vår grupp, och de andra har inte paddlat sedan i höstas, så idag hade vi planerat in en del teori. Eller torrpaddling, om man vill kalla det så.
Alla tog vars en paddel. Vi visade hur man håller. Vi paddlade på olika sätt; I-paddling (=raka tag med paddeln), J-paddling och L-paddling. Öva, öva. Hur paddlar man framåt? Hur paddlar man bakåt? Hur gör man för att svänga?
En av ledarna ställde sig framför gruppen och var paddel-polis. Med tecken visade polisen hur vi skulle paddla. Framåt! Bakåt! Sväng höger! Sväng vänster! J-tag! L-tag! Stanna! Medan barnen såg detta som en rolig lek vi lekte passade vi ledare på att titta hur de hanterade paddlarna, om de förstått hur man gör (i teorin, i alla fall).
Sen var de sugna på att ge sig ut i kanoterna.
Vi parade ihop dem två och två, lät dem sätta sig i kanoterna och ge sig ut på sjön.
Till att börja med fick de paddla runt en brygga och in till strandkanten på andra sidan. De bytte plats i kanoterna och paddlade tillbaka till andra sidan.
Sen släppte vi ut dem på en lite längre tur. I vår sjö ligger en flotte en bit ut. Den fick de runda. Vi ledare gav oss också ut i en kanot. Ute på sjön fortsatte vi med teknikövningar.
Paddla framåt! Paddla bakåt! Kan ni få kanoten att snurra runt sin egen axel? Vi lägger alla kanoterna bredvid varandra och bygger en kanotflotte!
Tiden går alldeles för fort när man har roligt, och det var snart dags att avsluta. Men vi ska paddla en gång till i vår. Så härligt! Vi längtar redan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar