Välkommen...

Välkomna hit till vår Mulleblogg.
Här skriver vi för att mullebarnens föräldrar ska kunna läsa vad vi gjort (inte alltid barnen är så talföra).
Här skriver vi för att andra mulleledare ska kunna få inspiration till sina träffar.
Här skriver vi för att andra som är intresserade ska kunna få reda på vad vi gör, kanske är någon sugen på att börja i vår eller någon annan Mullegrupp, men vill först veta vad man kan förvänta sig.

söndag 9 november 2014

Smörgåsbord i skogen

Helgens strövarträff blev en härlig fortsättning på förra träffen.
Efter önskemål från barnen började vi med att leka "byta ryggsäck" innan vi gick till vår strövarplats. När vi kom fram fortsatte lekandet med "harmamman". Det är så härligt när barnen önskar vad de vill göra och leka!

En kort samling där vi berättade om dagens olika alternativ. Ett smörgåsbord av aktiviteter erbjöd vi idag, barnen kunde själva välja vad de ville göra och när...

- Tälja
- Tända eld med tändstål,
idag lyckades flera av barnen få fyr på den lilla biten tidningspapper!

- Surra, vi gjorde bl.a. trefötter

- Knopa, flera av barnen ville lära sig några nya knopar

idag provade vi dubbelt halvslag och fiolstek, dessutom repeterade vi överhandsknop och råbandsknop.

Ett annat av dagens mål var att öva vidare på att hantera stormkök, så strövarna fick sätta ihop stormköken och koka vatten till blåbärssoppa.
Blåbärssoppan blev dagens lunch tillsammans med barnens medhavda mackor och pannkakor.

Det är kul att se att våra strövarbarn nu klarar att välja mellan olika aktiviteter och även att byta mellan dessa under en träff. Det är också kul att de så vänligt, trevligt och tydligt uttrycker sina önskemål:
- Jag skulle vilja tälja lite, kan jag ta en kniv här om jag sätter mig vid trädet där borta?
- Jag vill bygga en trefot, kan någon visa mig hur man surrar?
- Nu kan jag slå ett dubbelt halvslag, nu vill jag lära mig nån ny knop!
- Hur fungerar de här nya tändstålen, vill du visa mig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar